HOME - RSS - AUTO TRANSLATE





06 augustus 2006

Water tanken

DARTMOUTH  -  Water getankt. De boot schoongemaakt. De dinghy gepoetst. Getankt bij de tankboot.

 

Zaterdagmorgen 5 augustus was voor ons een beetje een poetsdag. Het weer was redelijk. Wij besloten dat het tijd was om onze watervoorraad aan te vullen. Dat ritueel komt regelmatig terug als je niet aan de kant ligt.

Eerst losmaken van de moorings, waarbij je goed moet opletten waar de stroom vandaan komt.  Het betekent dat je de meerlijnen welke aan beide moornings vastzitten aan elkaar knoopt. Daarna een boeitje eraan in het midden waarna de boel overboord gezet wordt.

 

Langs een van de pontons waar water is een plaatsje gezocht. Daarna water getankt. Omdat er ook elektriciteit was heeft Anneke de boot gelijk aan de binnenkant gestofzuigerd. Verder heeft ze de was gedaan omdat er nu veel water voorhanden was om te spoelen.

 

De dinghy op de ponton getrokken waarna er wat lucht bij gedaan is en de onderkant is schoongemaakt. Het is verbazingwekkend hoe snel de bodem aangroeit. Daarna weer het water in.

 

Na dit alles zijn we naar de tankboot gevaren om 70 liter diesel te tanden en 5 liter benzine voor de buitenboordmotor.

 

Vandaar weer terug naar de moorings. Kijken waar de stroom vandaan komt en met de neus in de stroomrichting langs de lijnen varen. Anneke pakt daarna het boeitje met de aan elkaar geknoopte lijnen uit het water en tilt ze over de zeerailing. Ik maak daarna snel een van de voorste en achterste lijnen vast aan de boot. Daarna ligt de boot weer vast en kunnen de andere lijnen ook worden vastgezet. De voorschriften zijn dat je namelijk zowel voor als achter aan twee lijnen vastgemaakt ligt.

 

Op deze manier vastgemaakt kunnen er op een bepaalde oppervlakte meer boten worden gelegd dan op een mooring waar je omheen kan draaien.  Je ligt allemaal keurig achter elkaar, zeker met hoog water. Bij laag water komt er wat ruimte op de kabels waarmee de moorings aan de verankering op de bodem vast liggen. Daardoor veranderen de rijtjes in wat schots en scheef achter elkaar liggende boten.

 

Wat je ook niet zomaar even moet doen is van de ene naar de andere rij varen. Soms zijn de aan elkaar geknoopte lijnen in het water gezonken, wat zeker gebeurt als er geen drijvertje aan gemaakt is.  Als je daaroverheen probeert te varen heb je gerede kans dat je de lijn in de schroef krijgt. Als je niet bekend ben moet je altijd aan het begin van de rijen tussen de boten door gaan varen.

 

Na dit alles zijn we naar de wal gegaan en hebben ons tussen de flanerende menigte gegaan. Na een uurtje wat boodschappen gedaan en weer terug naar de boot. 

Reacties: 0

Schrijf een reactie - Laat weten wat je hier van vindt!