HOME - RSS - AUTO TRANSLATE





14 augustus 2008

Woensdag 23 juli. Zweden Göteborg

Om 6.50 uur heeft Anneke via de V.H.F. de sluis opgeroepen en gevraagd hoe
laat wij door de sluis mochten. Het antwoord was kort maar krachtig "NOW"!
Dus wij, zonder ontbijt want daar ontbrak de tijd aan, door de enorme sluis
welke voor ons alleen werd bedient.

Bij het binnenvaren zijn op de terugweg de sluizen vol als je erin vaart.
Nadat je dan bent gezakt is een dergelijke sluis een enorm gat. Heel hoge
muren met aan stuurboordkant enkele trappen waar we onze lijnen aan vast
konden maken. Aan bakboordzijde bestaat de kant alleen uit rotsen waar je
niets aan kunt bevestigen. Met twee lijntjes en dan vertuien gaat prima als
je samen bent. De Trollhättesluizen zijn een toeristische trekpleister op
zich. Eerst één sluis en dan de bekende trap van drie sluiskamers. Op de
manier met vertuien was het nemen van de sluis voor ons " a peace of cake"!
Nadat we de sluizen hadden gehad waren we 32,5 meter gezakt.

Hierna is het vele mijlen varen voor de laatste sluis welke we moesten
nemen. Het was de sluis Ström in het stadje Lilla Edet. In deze sluis ga
nogmaals 6,4 meter naar beneden en zorgt ervoor dat je weer op zeeniveau
bent. Het was de 64e sluis welke we achter de rug hadden nadat we in Mem aan
de 1e waren begonnen. Het bracht ons op het Vikenmeer op een hoogte van 92
meter maar nu stonden we weer met beide benen op zeeniveau.

Hierna was het nog 22 mijl naar Göteborg. Het was een afwisselen landschap
met vooral veel boslandschap langs de oevers. De stad Göteborg viel vanaf
het water een beetje tegen. Vooral veel industrie en scheepsbouw.

Enkele mijlen voorbij de stad meerden we af in de marina Långedrag van de
Koninklijke Jachtclub. Wij meerden af in een box met palen. Hij was weer
behoorlijk lang wat altijd een beetje lastig is met afmeren. Morgen staat
Göteborg op de rol om te gaan bekijken.

Reacties: 0

Schrijf een reactie - Laat weten wat je hier van vindt!